Jak fotit psí sporty - I. Obrany
V dnešním díle se zaměříme na to, jakým způsobem vyfotit různé psí sporty, konkrétně obrany.
Obrany ve sportovní kynologii
Pokud chodíte se svým psem na cvičák, pohybujete se v prostředí figurantů, rukávů a akčních psů. Na obranách miluji to, že jsou psům vidět zuby. Fotce to dodává jistou dynamičnost a atraktivitu. Spousta majitelů by chtěla mít alespoň pár pěkných fotek svých psů z obran. Problémem často bývá, že psi jsou velmi rychlí, mnohdy je „útok“ psa na figuranta nepředvídatelný, a my to prostě nestihneme – máme useknutou část psa, zaostřeno jinam nebo je fotka rozmazaná. Začneme tedy nastavením fotoaparátu.
Nastavení
Pokud si ještě moc nevěříte nebo je proměnlivé počasí, foťte na prioritu času. Priorita času bývá na fotoaparátech značená písmenkem „S“ nebo také „Tv“. U priority času si nastavte čas, na který budete fotit, a ISO. Clona se dopočítá sama v závislosti na světelných podmínkách. Pokud v hledáčku bliká nejnižší clonové číslo, znamená to, že fotografie je příliš podexponovaná (tmavá). Fotoaparát by rád nastavil ještě nižší clonu, ale nemůže. V tom případě byste měli prodloužit čas nebo zvýšit ISO. Já osobně bych obrany fotila na čas 1/1000 (min. 1/800), clonu, pokud si ji nastavujeme sami (fotíme na manuál), bych dala o 2–3 stupně vyšší, než je naše minimální clona na objektivu, a ISO podle světelných podmínek. Nejnižší ISO je samozřejmě ideální.
Na co se zaměřit?
U obran bývá obecně oříšek, zda fotit jen psa, nebo do záběru přidat i psovoda. Vše záleží na dané situaci, a na tom, co pes zrovna dělá. Při revírech bych se zaměřila přímo na hlavu psa. Fotila bych na výšku (není pravidlem), aby bylo vidět, že jde o vyštěkávání v revíru, a byla vidět také maketa, popřípadě část figuranta a rukávu. Poutavé fotografie z vyštěkání bývají ty, na kterých má pes otevřenou tlamu a jsou mu vidět zuby. Pokud kolem lítají ještě sliny, tím lépe. Při fotografování „pouštěček“ (pes po povelu běží na volno na figuranta, skáče na něj a zakusuje se mu do rukávu), které jsou asi nejatraktivnější, mířím objektivem buď na figuranta –musím ale správně odhadnout dobu, kdy pes doběhne a skočí, abych ho zachytila celého nejlépe v letu – nebo po celou dobu mířím objektivem na psa. Určitě je to o praxi, proto je důležité si obě možnosti vyzkoušet, a fotit a fotit. Neskláním objektiv do té doby, dokud majitel psa neodvolá. Figurant kolikrát se psem točí kolem dokola, pes občas mine rukáv, neudrží se a letí pryč. Takové fotky jsou pak velmi atraktivní.
Pěkné fotografie mohou vzniknout také z vydráždění psa figurantem. Obzvlášť když máte opravdu zuřivého psa a odvážného figuranta. Při takových scénách je možnost zaměřit se na detail psa, ale vyžaduje to alespoň trochu praxe – odhadnout pohyb psa je skoro nemožné – stává se, že sice fotíte psa, ale i s jeho pánem, který ho drží na vodítku.
Na závěr
Pokud jste nikdy obrany nefotili, zeptejte se vždy figuranta, kam se můžete posadit, abyste měli dobrý záběr, a přitom nerušili psa při práci. Vyzkoušejte si i jiné úhly focení, zapojte fantazii. Velmi zajímavé jsou také fotografie psů s jejich majiteli, když je chválí za dobře odvedenou práci – na takových fotkách je často zachycen krásný vztah pána a jeho psa.
Aneta Jungerová
fotografka zvířat
www.Aneta-foto.com
Článek vyšel v časopisu č. 7-8/2013
Koupí časopisu Haf & Mňau přispíváte na útulky.Děkujeme Vám |