Věda říká
Ve čtvrtém týdnu začíná u štěněte vývoj jeho chování při hře a také, pokud je mu dána šance, vývoj jeho způsobu řešení problémů. Je to vhodný čas na to začít ho učit jak se vypořádat s nevyhnutelnými frustracemi, které přináší život.
V tomto týdnu štěně potřebuje výzvy – věci, které může nosit, tahat, šplhat na ně, pohybovat s nimi, přetahovat se se sourozenci atd. Toto vše pomáhá vývoji síly, koordinace, agility a sdílení. Štěně, které o tyto příležitosti přijde může vyrůst s malou schopností se učit – nebo se rozhodně bude učit pomaleji než by tomu mohlo být. Může také vyrůst neschopno čelit frustraci – což může mít za následek vážné poruchy chování a temperamentu.
Je snadné se obávat, pokud se v této době matka zdá být ráznější – možná odejde, když se snaží sát mléko nebo na ně vrčí nebo se nad ně dokonce postaví. Je ale důležité, abyste nebyli přespříliš ochranitelští, protože toto je také učí jak se potýkat s frustrací a jak ji překonat.
V totom týdnu je třeba začít trávit čas s každým štěnětem o samotě – pomalu prodlužovat dobu, kterou stráví pryč od jeho sourozenců a matky. Toto pomůže prevenci proti separační úzkosti, rozvine nezávislost a podpoří propojení s člověkem.
Pamatuj, některá plemena nebo typy psů možná ještě nedosáhli tohoto stádia, ale i tak je důležité poskytnout jim tyto podněty, aby se s nimi mohli seznámit a učit se od nich až na to budou připraveni.
1) Představte štěněti různé povrchy. Můžete si pořídit různé odstřižky a dát je štěňátku do výběhu. Např. zmačkaný papír, kus koberce, lina, gumové rohožky – cokoliv, co tě napadne, je pro štěně bezpečné a dá mu to hodně rozdílných hmatových vjemů.
2) Přidejte věci, se kterými může štěně experimentovat – hračky na přetahovanou, Konga, tunely, otočené krabice s vyříznutými dírami, kus ovčí kůže, položený kbelík, shrnutá deka, po které musí přelézat…Cokoliv, co je bezpečné a vždy pod vaším dohledem.
3) Vezměte každé štěně ven ze společné ohrádky a prodlužujte postupně čas, který s ním strávíte pryč od sourozenců – zatím ale ne víc než 10 minut. Během tohoto času se zaměřte na úkoly z týdne 3. Není třeba dělat všechny úkoly pokaždé – vyberte si vždy jeden nebo dva. Ujistěte se, že má štěně i odpočinkový čas. Pokračujte ve zvykání štěňátka na manipulaci – včetně dotýkání se oušek, tlapek, obličeje atd. Jakmile začne doba odstavování od mléka, začněte používat malinké a opravdu chutné pamlsky, abyste zesílili spojení manipulace s pozitivním zážitkem.
4) Začněte každé štěně učit jak si zvyknout na jemné omezení pohybu. Klekněte si s ním na zem a dejte si jej mezi nohy, ruce spojte na jeho hrudníku. Bude vám tak sedět mezi nohama a východ mu budete blokovat rukama na jeho hrudi. Držte jej jemně a ne víc než 3 vteřiny. Poté jej nechej jít. Štěně se postupně naučí klidně vyčkat až bude propuštěno. Pomocí mnoha odměn toto cvičení postupně budujte až na 30 vteřinové intervaly. Toto cvičení ho naučí potýkat se s potencionální frustrací z dočasného omezení pohybu.
5) V rámci možností začněte štěňata stěhovat kolem domu do různých místností s různými povrchy, hluky, rušností (zahrňte do toho i zahradu a terasu, pokud máte štěňata v létě). Vše musí vždy probíhat pod dohledem, aby se zamezilo nehodám.
Z originálu přeložila: Marta Mannelová
http://ttouchcz.blogspot.cz